maandag 4 maart 2013

Hoogeveen bespaart één miljoen op Wmo

In de gemeente Hoogeveen is het aantal Wmo-aanvragen voor hulp en ondersteuning fors gedaald. Mensen blijken vaak zelf oplossingen te vinden, stelt de gemeente.

De afname is het gevolg van de 'kanteling’, die in 2007 werd ingezet en sinds 2012 echt vorm krijgt. Niet langer is het de klant die een voorziening vraagt en de gemeente die de aanvraag beoordeelt; de hulpvrager brengt samen met de consulent iemands mogelijkheden, belemmeringen en oplossingen in kaart.

Helpen
Volgens de gemeente helpen familieleden soms met het weghalen van een drempel of met het aanleggen van een stopcontact voor het opladen van de scootmobiel. Ook is er regelmatig contact met externe organisaties over hulpvragen. De consulent kan dan gemakkelijker hulp inschakelen, bijvoorbeeld voor boodschappen en mantelzorg.

1 Miljoen lager
De uitgaven voor de Wmo voor 2012 vallen in Hoogeveen (55.000 inwoners) naar verwachting één miljoen euro lager uit dan begroot. Voor welk deel de gewijzigde aanpak bijdraagt aan deze kostenvermindering, is nog niet vast te stellen. Gelijktijdig met de aangepaste werkwijze versoberde Hoogeveen het beleid en voerde het een eigen bijdrage voor voorzieningen in. Een aangepaste registratie moet dit jaar inzicht geven.

Wethouder tevreden
Wethouder Klaas Smid is tevreden over de nieuwe aanpak: ‘Natuurlijk staat bij ons voorop dat we goede ondersteuning willen bieden aan wie het nodig heeft. Gelukkig kunnen we die realiseren met minder gemeenschapsmiddelen.’ Volgens de gemeente is de nieuwe aanpak ook goed toe te passen bij de nieuwe taken persoonlijke verzorging en begeleiding, die naar de gemeente komen. 'De kern blijft wat de cliënt zelf kan of binnen zijn netwerk kan oplossen,' aldus de gemeente.

Bron: WMO-nieuwsbrief